Kategorier
Artister

Stig Hallén – sant och sannolikt bakom höj mina öron

Stig Hallén gav oss frasen höj mina öron och fick därmed en plats i turnébussarnas Hall of fame.

Uppdatering

Denna artikel publicerades första gången så tidigt som under sent 90-tal, men har under 2021 väsentligt uppdaterats med ny information. Kommentarer kan därför förhålla sig till tidigare versioner av texten.

Stig Olov Hallén föddes i eller omkring Sundsvall den 17 februari 1942. Under omkring ett decennium, med start 1969, var han fast besluten att slå igenom som sångartist. Något han också – åtminstone delvis – gjorde.

Men allra mest känd är han nog ändå för frasen höj mina öron. Mer om det senare.

När man dammar av de pressklipp som finns om Stig Hallén, så är ett genomgående inslag att man betonar hur okänd han är i hemlandet – men framgångsrik i andra länder – samt att uppgifter kan variera från artikel till artikel. Det är väl inte osannolikt att Stig skarvade lite med sanningen, vilket ju är fullt rimligt om man ska framställa sig som så pass intressant att en tidning vill skriva om en.

Utbildar sig till ekonom och artist

Det här verkar i alla fall sannolikt: I samband med militärtjänsten flyttade Stig Hallén till Stockholm, påhejad av föräldrarna utbildar han sig inom ekonomi och administration, men går senare också på Calle Flygare Teaterskola (tillsammans med bland andra Kisa Magnusson). Han börjar jobba inom ekonomi, men tanken på att bli stjärna verkar inte ha lämnat honom någon ro.

I tidiga intervjuer uttrycker han ett stort, men stilla, självförtroende. Han kommer att slå igenom. Frågan är bara när. Han har ingen brådska. Han jämför sig med Engelbert Humperdinck och menar att den amerikanska underhållningsmusik som han vill ägna sig åt kan vara ett hinder på vägen att bli känd på hemmaplan.

Stig Hallén provsjunger för allt och alla

Det är i slutet av 60-talet som Stig Hallén börjar uppvakta skivbolagen. Först lite trevande, men efterhand blir han uppfylld av en känsla, att alla stora artister har börjat någonstans – och man måste våga för att vinna. Han begär att få provsjunga för skivbolagsdirektörer och impressarier.

Det gick så där.

Stig Hallén! Byt bransch! Bli vad som helst, men inte sångare!

Så lät reaktionerna. Hur vet vi det? Stig berättar det själv.

Stora världen väntar i USA

Stig Hallén lät sig icke nedslås av dessa tråkiga besked, utan stretade tålmodigt vidare. Nu i USA, där han kallar sig Stewe Hall. Här stannade han i ett par år och ska enligt egen utsago ha jobbat sig fram från kust till kust. I många fall obetalt, vad det verkar. I alla fall uppvaktade han Judy Garlands management och möttes enligt egen utsago av gillande. Han ska också ha blivit erbjuden roller på Broadway, men här är informationen knapphändig.

I Tyskland kommer vändningen

På väg hem från USA hamnade han i Hamburg och här fick han faktiskt napp. Den första singeln med Stig Hallén släpptes på Ariola 1969, Alles Geht Einmal Zu Ende. Senare kommer han att kalla sig Stig Hall på den tyska marknaden.

Det är väl inte osannolikt att det var just den tyska bekräftelsen som gjorde att svenska Cupol spelade in och gav ut singeln Sköna dagar / Blott för dig 1970.

Den här inspelningen är mycket omtalad, särskilt i musikerkretsar. Och det är just inspelningen som blivit känd; det som sägs mellan låtarna.

Stig Hallén ger Little Gerhard gråa hår

I studion sitter Little Gerhard, som anställdes som producent på Cupol i slutet av 60-talet. Han eller någon annan i studioteamet låter bandet gå, även när det inte sjungs. Dessa inspelningar fick fötter och därför kan vi idag ta del av kommentarer, falsksång, omtagningar, rapar och mycket annat från Stig Halléns outgivna inspelningar.

Säg höj mina öron till vilken musiker eller studioanställd som helst och du möts säkert av ett leende. Hallén-tejperna har spridits under lång tid och är ett fenomen i svenskt musikliv.

Bandet rullar, Stig börjar sjunga:

Det finns detaljer från förr
som ingen människa glömmer
höj micken lite grann
lite, lite…
där finns det bara det du tyckte om

Little Gerhard lär ha fått banden graverade på vinyl som födelsedagspresent, men det är – som mycket kring legenden om Stig Hallén – ett obekräftat rykte.

Stig Hallén sjunger falskt, han är osäker på sin roll och sina låtar…

Det finns detaljer från förr
som ingen människa gömmer…
… glömmer

Stig Hallén: Inspelningen av Sköna dagar med Little Gerhard (1970)

Sköna dagar kommer ut till slut

Den färdiga produkten låter trots allt inte konstigare än något annat. I ärlighetens namn så finns det dessutom många artister som hanterar sin osäkerhet med olika krumbukter och de spridda inspelningarna fångar ju Stig Hallén när han är ny och oerfaren som skivartist.

Några fler singlar på Cupol blev det hursomhelst inte.

Några år senare kommer ytterligare en singel på tyska, Marianne / Worte (Columbia 1973) och min gissning är att Stig fortsatte att bearbeta den tyska marknaden. Osäkert i vilken skala.

Stig Hallén sjunger Worte i svensk TV (ofullständigt klipp)

Comeback och storsatsning på T-Bone

Men 1977 återkommer Stig Hallén till den svenska offentligheten. Skivbolaget T-Bone Records (som senare blev SOS Records) gav ut LP-skivan The Entertainer, och verkar ha haft höga förhoppningar på satsningen. I samband med albumet kom också tre singlar med låtar från plattan.

Det här måste ha varit Stigs dröm uppfylld. Han nämner redan i tidiga intervjuer att han ser sig som en entertainer. Och på The Entertainer får han uppbackning av en orkester under ledning av Zbysek Kopel, Bosse Waldersten är producent och helheten ger ett ganska maffigt intryck. Stig är ingen stor sångare, men hade det inte funnits en historisk bakgrund i de spridda tejperna så hade ingen reagerat över sången på The Entertainer.

Av allt att döma blev återkomsten till den svenska scenen ingen framgång. Spåren av Stig Hallén slutar här. Helt och hållet.

Mysteriet Stig Hallén fortsätter att gäcka

Många är ryktena om Stig Halléns person. Jag väljer att spara på sådant som tangerar fantasins utmarker, men till de mer bekräftade hör att han starkt ogillade att de nämnda inspelningarna spreds. Det kan jag förstå. Samtidigt som det kanske vore möjligt att vända den berömmelsen till en fördel, att konstatera att detta har hänt men att det faktiskt finns andra saker att fokusera på och visa upp. Uppmärksamheten ger ju en möjlighet att få berätta sin egen historia, tänker jag (väl medveten om att det är lätt för en utomstående att säga).

Våren 2003 användes Stig Halléns Du somnar in i en kortfilm producerad av elever vid Beckmans reklamskola, en film som också visats på Dramaten. Var det början på en ny era för Stig Hallén?

Diskografi

  • Alles Geht Einmal Zu Ende / Dir Schenk Ich Mein Herz Und Meinen Namen, singel, Ariola ca 1969
  • Sköna dagar / Blott för dig, singel, Cupol 1970
  • Marianne / Worte, singel, Columbia 1973
  • The Entertainer, LP/MC, T-Bone 1977
  • Här har du min hand / My Way, singel, T-Bone 1977
  • Sexy Lady, låt oss dansa / Save the Last Dance for Me, singel, T-Bone 1977
  • [Ytterligare singel på T-Bone, återkommer med titel]

Tack

Stort tack till Fredrik af Trampe, som bidragit med värdefull research. Tack också till Magnus Axelsson, Johan Johansson och Magnus Sandberg.

Av Magnus Nilsson

Magnus "Ny-Magnum" Nilsson är en av grundarna till Sunkit. Han är verksam som digital strateg i Stockholm.

5 svar på ”Stig Hallén – sant och sannolikt bakom höj mina öron”

Jag har ytterligare en uppdatering; han gick bort nyligen. Kan ni inte göra någon lustifikation över det?

Jäddra hipsterfjantar som sitter och gottar er åt ”vanliga” människors krossade drömmar. Det om något är sunkit.

Hej John!

Tack för din kommentar. Sist jag tittade så var Stig Hallén, artisten, vid liv. Det kanske finns andra med samma namn?

Jag kan inte hålla med om att Stig Hallén kan kallas för en ”vanlig” människa. Han uppvisade under lång tid en enorm envishet för att slå igenom internationellt, han gav ut skivor i Sverige och Tyskland samt uppträdde i USA… Faktiskt inte jättevanligt.

För ordningens skull så kanske jag också kan få påpeka att det inte är vi som står bakom spridningen av de inspelningar som omskrivs i texten. Vi skriver om ett – visserligen smalt, men – väl spritt fenomen i svensk populärmusiks historia.

”Jäddra hipsterfjantar” var dock en rolig formulering.

Ha det bra!

Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × tre =