Tvära kast mellan geni och… sämre sångare än din farsa. Hur är det möjligt, vi frågar oss gång på gång!
Född som Carl-Johan Falkman 24 juli 1947. Operasångare, underhållare och skådespelare. Sedan 2003 också Kgl. hovsångare.
Loa Falkman gjorde sig ett namn inom sunkadelic genom att… ska vi säga "krossa"… låtar som When a man loves a woman och Lady in red på det album som följde Loas legendariska sistaplats i Melodifestivalen 1990 med Symfonin (text av Elisabeth Lord och musik Tommy Gunnarsson). I efterhand kan placeringen tyckas märklig '” stora delar av svenska folket kan säkert hjälpligt nynna låten och den låg rekordlänge på Svensktoppen. Men samma öde drabbade ju Magnus Uggla, så…
I teveprogrammet Nygammalt (i slutet av 80-talet?) framförde Loa en tolkning av Europes The Final Countdown.
Loa Falkman har imponerat både som operasångare och skådespelare. Han har pondus, utstrålning och en fantastisk naturlighet som gör honom trovärdig i alla roller han gett sig i kast med. Detta till trots: populärmusikaliskt verkar Loa Falkman vara helt utan omdöme, han snubblar runt som en elefant i glasbutiken när han ger sig på pop, soul och liknande genrer. Det finns en smått obegriplig avgrund mellan operasångaren och aktören Loa på ena sidan och schlagerfuskaren Loa på den andra.
I hans meritlista som skådespelare märks berömvärda insatser i
- Cleo (TV-serie 2002-2003)
- Pensionat Oskar (1995)
- Bröderna Mozart (1986)
- Åke och hans värld (1984)
Tack
Tack till Jörgen Wiberg.
Av Magnus Nilsson