Kategorier
Artiklar

Anette och Hellrec – fler skivbolag på reabackarnas botten

Anette och Hellrec? I sin artikel Skivbolagen på reabackarnas botten undersökte Henrik Martinell de små svenska skivbolag som under 70-talet stod för en stor del av den svenska utgivningen. Idag hittar man skivorna på loppisar och Henrik har grävt vidare.

Den här artikeln bygger på intervjuer som jag gjorde under 2008, i samband med att jag skrev artikeln Skivbolagen på reabackarnas botten.

Hellrec

Ulf Hellström, som drev skivbolaget Hellrec, hade ett framgångsrikt koncept med Bengt Hedins skivserie Lättblandat. Han berättar:

– Jag föreslog det namnet för att de spelade så blandad musik. Först kunde de spela en vals, sedan foxtrot och sedan en tango, säger Ulf.

Bengt Hedins spelade så kallad medelåldersmusik som passar till vanlig kasedans. (Sydsvenskt uttryck för enklare pardans. Reds anm.)

– Men jag spelade in allt från religiöst till 1600-talsmusik till den hårdaste punk du kan tänka dig, säger Ulf.

Ulf berättar att det på 60- och 70-talet var stort att göra en skiva. Det var dyrt också. För ett fyrfärgskonvolut (tryck och layout) exklusive inspelning, betalade man för de första tusen exemplaren mellan 30000 och 35000 kronor.

På Bengt Hedins första Lättblandat spelade man in på två spår, vilket krävde att musikerna var skickliga och att man var tvungen att planera mer än idag.

– Spelade en i bandet minsta fel kunde man behöva ta om den senast inspelade timmen, säger Ulf.

Bengt Hedins LP Lättblandat
Bengt Hedins LP Lättblandat. Vaselin på linsen eller en kraftig rökutveckling?

Han beskriver basen på skivan som ”mullig”. Lättblandat-skivorna självsålde sig på spelningarna och ryktet gick, men de sålde långt ifrån platina. Ulf tippar att Lättblandat sålde omkring 2000 exemplar.

Det suddiga på konvolutbilden var en effekt för att få gruppen att verka vara i centrum.

– Var rädd om konvolutet, säger Ulf, bara layouten gick på 4800 kronor.

När alltmer i ljudbranschen blev digitaliserat och hans vanliga jobb som svagströmstekniker på Telia blev mer krävande, tröttnade Ulf och lade 2002 ner Hellrec.

– När folk fick veta att jag la ner, skrek de efter min studioutrustning eftersom den var analog, säger Ulf.

Ulf gissar att Hellrec innehar ett rekord.

– Förmodligen har jag gjort flest inspelningar i Sverige söder om Jönköping med dragspelsorkestrar, bland annat Lasse Stefanz genombrottslåt.

Guinness Rekordbok nästa?

På omslaget till Bengt Hedins debutalbum kan man läsa:

Äntligen har den kommit, den som många frågat efter. Bengt Hedins första LP alltså. Plattan innehåller en blandning av både gammalt och nytt. Flera av melodierna är sådana som vår trogna och trevliga danspublik har begärt att vi skall spela in. Vi hoppas ni skall tycka om att lyssna till den.
Hälsningar
Bengt Hedins

Fakta om Hellrec

  • Christer som spelade på Lättblandat 2 är död.
  • Originalinspelningar från Hellrec-studion kommer i fortsättningsvis att hanteras av chefen på Bromöllas närradio.
  • Hellrec startades 1964. Bengt Hedins Lättblandat var under nästan 40 år Ulf Hellströms pärla. Bolaget spelade in de flesta skivor i Bengt Hedins Lättblandat-serie.

Anette

När maken och skivbolagsdirektören Einar Svensson dog i slutet av 60-talet stod skivbolaget Anette på toppen. Eftersom medlemmarna i Cool Candys var kompisar med Evert bestämde sig änkan Lillan Ellgren-Svensson för att driva bolaget så länge Cool Candys höll på. Lillan producerade sju album med Cool Candys varav flera sålde både guld och diamant.

Varför Anette var det namn som fick ge namn åt skivbolaget kan inte Lillan svara på, men i samma era var Bert Karlssons skivbolag Mariann också stort. Även om Anette startade före Mariann, så är det rimligt att anta att det var något som låg i tiden.

– Så tydligen skulle det vara kvinnonamn, säger Lillan.

När Lillan lade ner Anette såldes mastertejperna till Mariann Records. Bert Karlsson skriver i sina memoarer, att om Einar hade levt vidare så hade Bert aldrig kunnat sticka upp och bli så stor som han blev.

Cool Candys LP Go'bitar 5
Cool Candys LP Go’bitar 5

Lillan ser Cool Candys som föregångare för alla dansband i Sverige, till exempel (Christer Sjögren med) Pelles och Ingemar Nordströms. På Cool Candys Go’bitar 5 från 1974 sitter bandet uppradat på en båtbrygga i Drottningholm.

– Namnet Go’bitar kom Einar på. ’Vilken go’bit’ brukade han säga om bra låtar eller snygga flickor, säger Lillan.

Andra band plagierade uttrycket och gav ut Klassiska go’bitar och Rockiga go’bitar.

Lillan menar att dansbanden var bättre förr , musikerna var bättre, de valde bättre musik och man gjorde framför allt riktig dansmusik.

– Dagens dansband är bara fornlämningar av ett dansband. Man spelar tre ackord och sen är det bra, slår ihop några låtar på en eftermiddag, säger hon.

Marknadsföringsmässigt lade Anette stor vikt på annonser i de större tidningarna och stora, snygga affischer. De anlitade GDC (Grammofon Distributions Centralen) i Stockholm för att marknadsföra och sälja in skivorna i butiker. GDC hade alla stora bolag som Phonogram, Polydor och Metronome.

– Överlag satsade vi mer på att skivan skulle bli så bra som möjligt än på lanseringen.

Framtoning på 70-talsartister var väldigt annorlunda mot artister idag. En viss mjukhet och ’kramgohet’ är en röd tråd hos många gamla dansband. Lite för tajta byxor, stickade koftor, Stomatol-leenden, Kikki Danielsson-frisyrer och träskor var snarare regel än undantag.

– Jag kan inte säga att dom var direkt tuffa. Dansband var i regel klädda i enhetliga och snälla kläder, säger Lillan.

Hon menar att det var en mjukare linje över alltihop.

– De var ju inga hårdrockare precis och folk dansade två och två. Nu dansar alla för sig själva eller mittemot varandra på stället och joggar, säger Lillan.

Den snälla stilen framkommer inte minst i tonen på skivomslagen. Här saxat ur Cool Candys album Go’bitar 5:

… du kollar in alla låtarna som vi valt ut med största omsorg. Vi har på Go’bitar 5 blandat hetsigt juste håll-i-gång-tempo med lite mjukare och mer romantiska tongångar. Ha det så skönt.

Fakta om Anette

  • Cool Candys var aktiva från 1951 till 1992.
  • När de gamla musikerna i Cool Candys lade av, hyrde några yngre musiker namnet och fortsatte.
  • Innan Cool Candys Go’bitar 3 var färdig dog Einar. Då ville de inte ha en bandbild på omslaget, utan spridde ut karameller på konvolutet istället.

Av Henrik Martinell

Länkar

5 svar på ”Anette och Hellrec – fler skivbolag på reabackarnas botten”

Bert Karlsson har skrivit i sina memoarer (Mitt liv som Bert) lite om bakgrunden till valet av namnet Mariann. Det hela ska ha börjat med en händelse som utspelat sig under den tid då Bert Karlsson och Einar Svensson jobbade nära varandra. Bert Karlsson spelade vid den tiden in låten ”Vår enda sommar” med ett dansband som hette Giggis. Den blev ingen hit. En tid senare får Bert höra samma låt på Svensktoppen, men med Sven-Eric Carlsson (numera Gissbol) som sångare, i Cool Candys tappning. Bert påstår dock i boken att det är exakt samma instrumentala inspelning som han gjort med Giggis. Hans kompis Einar Svensson hade helt enkelt stulit hans inspelning.

I samband med detta höll Bert på att starta upp ett eget skivbolag. Som en slags hämnd döpte han skivbolaget till Mariann – för att travestera på Anette. Han döpte även Jigs skivserie till ”Goa bitar”, från Cool Candys ”Go’ bitar”.

Intressant att höra om dessa etiketter. Själv har jag köpt mkt nördig roliga skivor hela året och då bla vikingarna nr 1-8 dvs då Stefan Borsch var med och inte smilfinken Christer Sjögren.

Intressant det där om Bert Karlsson, att Mariann är en travesti på Anette. Lite typiskt Bert att anklaga någon annan för stöld, den mannen har ett ganska stort självhävdelsebehov gissar jag.
Och apropå Vikingarna med Chister Sjögren: visste du att Vikingarna leder ligan vad gäller högst gage per spelning någonsin i dansbands-Sverige? Någon gång i slutet 70-tal / början 80-tal tog Vikingarna 500.000 kr per spelning! Det var väl toppen av dansbandseran, sedan gick det utför.

Hej! Intressant detta om Einar Svenssons skivbolag Anette och hans band Cool Candys. För kännedom så har jag under en längre tid haft nära kontakt med en av medlemmarna, Arne Nathansohn, en gång gitarrist i Cool Candys (1964-1976). Arne har givit mig mycket information om bandets historia, samt även delat med sig av både bilder och gamla minnen, vilket jag är honom ett stort tack skyldig.
Jag har även på min blogg dokumenterat historien om Cool Candys som bildades 1950 av Einar Svensson (som avled den 16 oktober 1972). Cool Candys upplöstes 1994, originalmedlemmen och saxofonisten Gunnar Wahlgren, höll ut allra längst av ”det gamla gardet”, han spelade fram till 1979. Gunnar avled 1992.

Mvh Roger Lindqvist.

Hej jag har 20 stycken Lp.skivor med Cool Candys.Och 3 Ep skivor
9stycken Singlar Sivbolag Anette.Nu försöker jag få fram vilket årtal där är på singelskivorna.Och när Skivbolaget startade.
Med vänlig hälsning Erik Ahlbin
E-post erik.ahlbin1@tele2.se

Är samlare av Svenska Dansband.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 × ett =