Kategorier
Artister

Ambros Seelos – greven av German groove

Ambros Seelos var orkesterledaren som konkurrerade med de främsta i Tyskland och vann en hel värld med stötig, funkig och nära nog barnförbjuden German groove.

Orkesterledaren Ambros Seelos föddes i bayerska Töging am Inn den 30 januari 1935. Ambros växte upp som ett av sju barn och utbildade sig till rörmokare. Men fritidsintresset klarinett utgjorde en starkare lockelse och efter att han gått som rörmokarlärling sökte han till högskolan för klassisk musik i München. Och kom in – med klassisk klarinett som huvudinriktning. Sina studier finansierade han genom att på sidan av spela i rock’n’roll-band, något som vid tiden – 1956 – var minst sagt hett.

Även om det i de akademiska studierna var klarinett som var Ambros Seelos huvudinstrument, så är det under sitt musikerliv främst saxofonen – inte minst barytonsaxofon – som han förknippas med.

Sin första orkester startade han 1958 tillsammans med Hansl BauerJokers. Två år senare var det dags för egen låda med Ambros Seelos Orchestra. Sättningen gick från septett till tio musiker plus sångare. Spelningarna började trilla in och snart nog var man ständigt på vift mellan nöjesmetropolerna i Europa. Under hela 1960-talet var Ambros Seelos en del av jetset-livstilen och hans orkester spelade i miljöer som jag främst associerar med James Bond-filmer; på casinon, lyxbåtar, Natos högkvarter osv.

Dessutom spelade Ambros Seelos Orchestra tillsammans med världsberömda solister, både vid enstaka framträdanden och på hela turnéer. Här hittar vi namn som Ella Fitzgerald, Count Basie och Chubby Checker.

Jag vet inte om det bidrar till bilden av det glamorösa livet, men hursomhelst så var Ambros Seelos Orchestra många gånger i Sverige under 60-talet och ska också ha framträtt i svensk TV under den tiden.

Under 70- och 80-talet var orkestern ofta engagerad i Asien, där de spelade i Manila, Hong Kong, Bangkok, Mumbai osv. De var aktiva långt in på 90-talet, men den riktiga geisten hade väl gått ur redan någon gång på 80-talet – om man ska döma av de inspelningar som finns.

Även om Ambros Seelos var jazzmusiker i sitt hjärta, så var han som yrkesman främst underhållare. Hans musik följer tiden och publikens smak. Här tycket jag att man hittar tre väldigt tydliga linjer:

  • Storbandsjazz – den klassiska storbandsjazzen med dynamiskt tryck och utrymme för instrumentalister och utsvävningar. Typiskt för Ambros Seelos 60-tal.
  • German groove – otroligt stötig och svängig orkestermusik, mitt emellan jazz och funk – inte sällan soundtrack i dåtidens tyska sexfilmer. Ambros Seelos 70-tal och kanske orkesterns allra bästa tid.
  • Dansbandsstomp – ärligt talat ganska trött och anonym underhållningsmusik.

Orkesterns skivor förekommer på loppmarknader och deras bästa stunder finns återutgivna på olika samlingar med German groove – väl värda att kolla in.

Ambros Seelos bröt båda armarna i en fallolycka 2011 och där avslutades hans musikaliska karriär – och möjligheter att spela överhuvudtaget. Han dog den 3 augusti 2015 och lämnade hustru och tre söner efter sig.

Av Magnus Nilsson

Magnus "Ny-Magnum" Nilsson är en av grundarna till Sunkit. Han är verksam som digital strateg i Stockholm.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

12 + 2 =