Fredrik af Trampe har grävt fram en bortglömd bonusskiva med bortglömda schlagerlåtar. Ett riktigt fynd, visar det sig.

1999 utkom boken Melodifestivalen genom tiderna (Premium Publishing). Till denna bifogades en platta med, var åtminstone tanken, riktigt bra låtar som medverkat i festivalen men helt enkelt glömts bort.

Melodifestivalen genom tidernaPlattan tar avstamp 1966, med ett par riktigt härliga ballader. Visst imponerar både Gunnar Wiklunds Vinterrosor, ett slags Minns du den sommar fast med vintern som bakgrund, och Monica Nielsen i Jan Johanssons Röd vals, med omisskännligt johanssonskt piano. Men bäst bland dessa är utan tvekan Carli Tornehaves djupt desillusionerade Monte Carlo, om en livstrött playboy som kontemplerar att dränka sig:

Här finns ett hav
om jag bara bara tordes
skulle jag hoppa i
men vattnet är så kallt

För dig som diggar Tornehave rekommenderas filmen Raggargänget, där han sjunger den tunga Hårda bud, samt hyllar Fridhemsplan.

Ett annat år som är stark representerat på CD:n är 1972, där vi bjuds på en studioinspelning av Östen Warnebrings Sån är du, sån är jag. Original-framförandet under festivalen hade en kör bestående av "vanligt folk", bl.a. Putte Koch och den tondöva pensionären Ester Persson, Sveriges svar på Mrs Miller. Ett annat starkt kort från detta år är den orientaliskt pampiga balladen Andra kan väl också se med Björn Skifs, men här göms också skivans absoluta guldkorn; Cornelis Vreeswijks enda medverkan i festivalen, Önskar du mig så önskar jag dig, en riktigt maffig valsballad med sirliga stråkar, och som enligt mina efterforskningar aldrig givits ut på skiva annat än som singel och på denna CD.

Förutom dessa guldkornstunga år är det en allsköns blandad kompott, ofta av det lite mer skruvade (men bra) slaget. Peter Himmelstrand måste ha haft själsliga problem à la Johnny Bode. Ena dagen skrev han Lita inte på tjejer, andra den på denna skiva inkluderade Heja mamma, där Family Four hyllat morsans egen frigörelse. En annan som bar på olika böjelser var Py Bäckman, vars Var det här bara början? jag fortfarande inte har rett ut. Efter en vrålrockig öppning blir den plötsligt en mycket lugn ballad, sen rock igen, sen ballad. Skumt är bara förnamnet, men bra. Tror jag.

På den lite mer udda balladsidan finner vi ett annat av skivans bästa spår. Lill-Babs är knappast associerad med stillsamma, ångestfyllda kärleksballader, men Avsked från en vän från 1973 är otroligt vacker och så långt från April April man kan komma. Anna Books tragiskt förbisedda balladbidrag Det finns en morgondag har också kommit med. Det tackar man för.

Finns här några riktigt taskiga ABBA-plagiat då? Nej, men visst är den härliga marsch-disco-dängan Harlekin från 1978 klart ABBA-influerad. Men den är ytterligare en höjdpunkt, med skönt tidigt sunkdiscobeat. Sist på plattan finner vi en samling härligt hopplöst daterade låtar, Du med Lisa Nilsson från 1989 och Tvillingsjäl med Pernilla "Knappt mer än habil" Wahlgren från 1991, samt en engelsk version av Carolas vinnare från samma år, som i vissa tidningar benämndes Fragadavestormivid.

Finns det då några riktiga bottennapp? Nja, Sylvia Vrethammars Din egen melodi är en tämligen menlös skapelse, men kul eftersom ingen uppenbarligen noterade att bidragets första takter är direkt snodda från Povels Underbart är kort. Och Kicki Mobergs Men natten är vår, med musik av ABBA-Agnetha, är faktiskt ganska bra, bara man kommer förbi de bedrövliga första takterna.

Boken är utgången, men leta på auktionssajter som Tradera.com.

Av Fredrik af Trampe

Relaterade länkar
> Förlaget Premium Publishing (extern länk)
> Sök boken på Tradera.com (extern länk)